کسبوکارهای بزرگ تلاش میکنند تا متاورس را درک کنند به روز رسانی ۶ اسفند
- خلاصه آنچه خواهید خواند:
شرکت های بزرگ از جمله سامسونگ و جی پی مورگان شروع به تلاش برای دستیابی به متاورس کرده اند که به سرعت، به جدیدترین کلمه کلیدی در فناوری تبدیل شده است.
در اوایل این ماه، سامسونگ رویدادی را در متاورز Decentraland برگزار کرد، اما کاملا طبق برنامه پیش نرفت.
همچنین در این ماه، JPMorgan اولین بانک ایالات متحده بود که یک فضای مجازی در متاورس افتتاح کرد.
برندهای دیگر از جمله گوچی و کوکاکولا نیز انگشت خود را در متاورس فرو برده اند.شرکت های بزرگ از جمله سامسونگ و جی پی مورگان شروع به تلاش برای مقابله با متاورس کرده اند که به سرعت به جدیدترین کلمه رایج در فناوری تبدیل شده است.
به طور کلی، متاورس را می توان به عنوان دنیای مجازی تعریف کرد که در آن زندگی، کار و بازی می کنید.
چنین چیزی هنوز وجود ندارد، بنابراین اساساً یک مفهوم علمی-تخیلی است، اما نسخههای اولیه متاورس وجود دارد و شرکتها در حال آزمایش هستند.
یکی از تلاشها Decentraland است، یک متاورز مبتنی بر مرورگر که در آن کاربران میتوانند روی یک رایانه رومیزی ایجاد، کاوش و تجارت کنند.
کاربران Decentraland یک آواتار ایجاد میکنند که سپس میتوانند با استفاده از ماوس و صفحهکلید در دنیای مجازی حرکت کنند - چیزی که برای غیربازیکنندگان کاملاً شهودی نیست.
هنگامی که یک آواتار برای اولین بار در Decentraland ایجاد می شود، که به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های متاورس کلمه رتبه بندی شده است، در نوعی دهلیز فرود می آید که در آن به نظر می رسد ابرها روی زمین می چرخند. یک استخر گرد در وسط وجود دارد که گردابی نگران کننده در مرکز دارد.
سامسونگ
در اوایل این ماه، سامسونگ رویدادی را در متاورس Decentraland برگزار کرد، اما کاملا طبق برنامه پیش نرفت.
این رویداد به طور خاص در Samsung 837X برگزار شد، یک ساختمان مجازی که سامسونگ در Decentraland ساخته است و به عنوان کپی از مرکز تجربه پرچمدار نیویورک طراحی شده است.
اما CNBC و چندین شرکت کننده دیگر برای یافتن ساختمان 837X تلاش کردند و وقتی این کار را کردیم، بسیاری از ما نتوانستیم به آن دسترسی پیدا کنیم.
در یک بیانیه ایمیلی به CNBC، سامسونگ گفت که "بازدید کنندگان و جامعه Decentraland به ما پاسخ مثبتی داده اند و آن را چرخشی تازه به دنیای تمام دیجیتال می دانند."
آنها افزودند: «متاسفانه یک مشکل فنی در یکی از حوزههای Decentraland مانع از دسترسی برخی افراد به این رویداد شد. به محض اطلاع از این موضوع، از طریق توییتر به جامعه اطلاع دادیم و بازدیدکنندگان خود را به یک ورودی جدید هدایت کردیم.
جی پی مورگان
همچنین در این ماه، JPMorgan اولین بانک ایالات متحده بود که یک فضای مجازی در متاورس افتتاح کرد. مانند سامسونگ، استفاده از Decentraland را انتخاب کرد و یک سالن اختصاصی برای مشتریان ایجاد کرد که به آنها اجازه می داد با متاورس تعامل داشته باشند.
سالن "Onyx"، همانطور که فضا شناخته می شود، دارای یک ببر در حال پرسه زدن و یک پرتره شناور از جیمی دیمون، مدیر عامل JPMorgan است.
باز هم عده ای برای مکان یابی این فضا تلاش کردند. "کجاست؟ یکی از کاربران توییتر نوشت: من نمی توانم در Decentraland پیدا کنم. یکی دیگر سالن را به عنوان "ترس" توصیف کرد.
علاوه بر سالن، JPMorgan مقالهای با عنوان «فرصتها در متاورژن: چگونه کسبوکارها میتوانند متاورژن را کشف کنند و در هیپ در مقابل واقعیت حرکت کنند» منتشر کرده است.
در وایت پیپر آمده است: «وقتی به اقتصاد متاورس - یا متانومیک فکر میکنید، تقریباً در هر حوزه بازار فرصتهایی وجود دارد.»
در ادامه میگوید: «تصور کنید یک آواتار آنلاین دارید و میخواهید آن چیزی را که میپوشید/تغییر دهید، میتوانید لباسهایی با برند دیجیتالی با نسخه محدود خریداری کنید که بعد از مرور یک نمایشگاه مجازی انتخاب میکنید.» "یا ممکن است کسب و کار کوچک خود را راه اندازی کنید، مانند یک گالری هنری که در آن جدیدترین و بهترین مجموعه های خود را به نمایش بگذارید، یا یک باشگاه خصوصی مجازی."
گوچی
در ماه مه 2021، گوچی یک اینستالیشن هنری دو هفتهای را روی Roblox اجرا کرد، یک پلتفرم بازی که از آن به عنوان یکی دیگر از متاورزهای اولیه یاد میشود.
این نصب یک بازسازی مجازی از یک نصب در دنیای واقعی در فلورانس ایتالیا بود.
بازدیدکنندگان توانستند آواتارهای بدون جنسیت خود را در محصولات دیجیتال گوچی بپوشانند، به شرطی که مایل به پرداخت باشند.
همانطور که بازدیدکنندگان در سراسر دنیای مجازی پرسه می زدند، آواتارهای آنها جنبه های هر منطقه را "جذب" می کردند.
کوکاکولا
و در ژوئیه 2021، کوکاکولا با سازندگان سه بعدی در Tafi همکاری کرد تا حراجی را برای نسخههای ویژه مجازی «جعبههای غارت» NFT برگزار کند.
در طول این رویداد، شرکتکنندگان برای کالایی به نام «جعبه دوستی کوکاکولا»، یک نسخه دیجیتالی از ماشین فروش نمادین کوکاکولا، پیشنهاد دادند.
هر جعبه حاوی سورپرایزهای مختلف NFT بود، از جمله یک «جلیقه حبابدار کوکاکولا» که میتواند توسط آواتارها در Decentraland پوشیده شود.
همچنین "The Sound Visualizer" وجود داشت که هدف آن جلب کاربران با صدای باز شدن بطری و ریختن نوشیدنی روی یخ بود.
PwC
در جای دیگر، PwC ماه گذشته زمانی که زمین خیالی را در متاورس The Sandbox به دست آورد، مالک زمین مجازی شد.
Sandbox یک بازی است که در آن یک قطعه زمین دیجیتال می تواند با میلیون ها دلار دست به دست شود.
مشخص نیست که PwC چه چیزی پرداخت کرده یا قصد دارد با زمینی که به عنوان NFT فروخته شده است، انجام دهد.
اما شرکت ها تنها کسانی نیستند که زمین مجازی را تصاحب می کنند.
اسنوپ داگ، ستاره هیپ هاپ، زمین مجازی نیز خریداری کرده است و یکی از طرفدارانش در ماه دسامبر 450000 دلار برای خرید قطعه ای در مجاورت او در The Sandbox پرداخت.
چرا متاورس، علائم تجاری برندها از مک دونالد گرفته تا والمارت را به خطر می اندازند! به روز رسانی ۵ اسفند
از آرایش مجازی گرفته تا همبرگر دیجیتال، برخی از بزرگترین برندها به دنبال تقویت وضعیت Web3 خود هستند.
- به طور خلاصه
شرکتهای بزرگ ممکن است سعی کنند از وضعیت دیگری در برابر نایک در برابر StockX اجتناب کنند.
والمارت از دسامبر ده ها درخواست علامت تجاری را ثبت کرده است.
از زمانی که فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد، بحثهای زیادی در مورد متاورس به وجود آمد - فضاهایی که در واقعیت مجازی، بازی و آواتارها با هم مشترک میشوند. این بخشی از Web3 است، تکرار بعدی اینترنت که بر مالکیت کاربر بر دادهها یا داراییهای دیجیتال متمرکز است، و برخی از بزرگترین شرکتهای جهان به آن توجه میکنند.
برندهای معروف پوشاک و رستوران اخیراً متعهد به ادغام واقعیت مجازی در دنیای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین مانند The Sandbox و Decentraland هستند. برخی زمین های مجازی را به صدها هزار دلار خریداری کرده اند.
و NFTها به بخش بزرگی از نمایشهای متاورس آینده تبدیل میشوند. NFTها یا توکنهای غیرقابل تعویض، توکنهای دیجیتالی هستند که در یک بلاک چین مانند اتریوم وجود دارند و به معنای مالکیت فرد بر دارایی خاصی هستند.
با تبدیل شدن بازار NFT به یک صنعت میلیارد دلاری، برخی از برندها در حال حاضر اقدامات قانونی را انجام داده اند، مانند شکایت نایک از StockX به اتهام فروش تصاویر غیرمجاز از کفش های کتانی خود، در حالی که بیشتر و بیشتر در حال ثبت نام برای محافظت از دارایی های دیجیتال هستند. حتی غول خردهفروشی والمارت نیز با 27 درخواست علامت تجاری مرتبط با NFT در ایالات متحده، کانادا و مکزیک از دسامبر، وارد عمل شده است.
زیبایی
لورآل L’Oreal در این ماه برای 17 برند زیرمجموعه لوازم آرایش، مو، پوست و ناخن، از جمله Kiehl's، NYX makeup، Urban Decay، Redken، Essie، Pureology، Matrix و It Cosmetics، درخواست نشان تجاری داده است.
L’Oreal در برنامههای خود به دنبال علامتهای تجاری برای «رسانههای دیجیتال، یعنی کلکسیونها، هنر، توکنها و NFT است. NFT ها شامل اقلام دیجیتالی کلکسیونی، تصاویر، عکس ها، آثار هنری، فیلم ها یا ضبط های صوتی مورد استفاده در فناوری بلاک چین است.
این پروندهها همچنین شامل درخواستهایی برای علامت تجاری «لوازم آرایشی و لوازم آرایش برای فروش آواتارهای مجازی» و «خدمات فروشگاههای خردهفروشی و خدمات فروشگاه آنلاین در رابطه با کالاهای مجازی، یعنی لوازم آرایشی، لوازم آرایش، برسهای آرایشی و برسهای آرایشی» است.
پوشاک
شرکت پوشاک و لباس زیر زنانه ویکتوریا سیکرت در 8 فوریه درخواست نشان تجاری برای نام خود کرد زیرا مربوط به "کالاهای مجازی قابل دانلود" و "ایجاد و تجارت مجموعه های دیجیتالی با استفاده از پروتکل های اجماع مبتنی بر بلاک چین و قراردادهای هوشمند" - اساساً NFT ها است.
همچنین ممکن است در آینده رویدادها و فروشگاههای متاورس را توسعه دهد، زیرا برنامه کاربردی شرکت همچنین به «نمایشهای مد مجازی» و «خدمات فروشگاههای خردهفروشی با کالاهای مجازی» اشاره کرده است.
برند پوشاک و سبک زندگی رالف لورن در ماه دسامبر درخواست علامت تجاری برای استفاده از نام خود به عنوان یک فروشگاه مجازی و همچنین برای پوشاک مجازی و سایر کالاهای دیجیتالی ارائه کرد. از آن زمان، یک تجربه رسمی Roblox با اقلام مد مجازی افتتاح شد.
مشابه Ralph Lauren، DKNY (نوامبر 2020) و Abercrombie & Fitch (نوامبر 2021) برای علائم تجاری که اقلام مجازی را پوشش می دهند، ثبت نام کرده اند.
لباس های ورزشی
در ماه های اکتبر و نوامبر، نایک چندین درخواست علامت تجاری برای نایک و نیکلند در زمینه کالاهای مجازی و فروشگاه های خرده فروشی ارائه کرد. بر اساس گزارشهای CNBC و Fortune، نایک تاکنون هفت درخواست برای علامت تجاری ثبت کرده است که شامل درخواستهایی برای علامت تجاری لوگوی «Jumpman»، Nike swoosh، شعار «Just Do It» و نام تجاری Air Jordan در همه موارد میشود.
Skechers هشت درخواست علامت تجاری را ثبت کرده است، با پرونده هایی که در ماه گذشته برای مارک های Sketchers، Bobs، GoWalk، ArchWalk و Twinkle Toes ساخته شده است. سایر برندهای قابل توجه در فضای پوشاک ورزشی که درخواست علامت تجاری برای کالاهای مجازی ثبت کرده اند عبارتند از Under Armor، Puma، و New Balance.
نمایندگان ستاره فقید NBA، کوبی برایانت، در ژانویه درخواست علامت تجاری را برای استفاده از نام او در هنر مجازی آنلاین، آواتارها، کالاهای مجازی یا بازی های ویدیویی ارائه کردند. این برنامه همچنین استفاده از هرگونه توکن غیرقابل تعویض مرتبط با نام یا تصویر برایانت را پوشش می دهد.
غذا و نوشیدنی
به نظر میرسد مکدونالد در حال برنامهریزی چیزی بزرگ برای متاورس است – اخیراً بیش از 10 درخواست علامت تجاری برای «خدمات خردهفروشی آنلاین حاوی کالاهای مجازی» در ایالات متحده ثبت کرده است و علائم تجاری «McCafe» را برای «ارائه کنسرتهای واقعی و مجازی آنلاین و موارد دیگر» ثبت کرده است. رویدادهای مجازی» و برای McCafe به عنوان «راه اندازی یک رستوران مجازی با کالاهای واقعی و مجازی، راه اندازی یک رستوران مجازی آنلاین با تحویل درب منزل».
این یک علامت تجاری برای McCafe برای «محصولات غذایی و نوشیدنی مجازی» و «فایلهای حاوی آثار هنری، متن، فایلهای صوتی و تصویری و توکنهای غیرقابل تعویض» ثبت کرد. همچنین درخواستی برای علامت تجاری کلمه "McDelivery" ارسال کرده است.
Panera Bread یک درخواست علامت تجاری برای "Paneraverse" ارائه کرده است که به گفته شرکت ممکن است شامل رستوران های مجازی، اقلام غذایی و نوشیدنی های مجازی، و همچنین سایر اقلام دیجیتال متفرقه، NFT ها و هر نرم افزار مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال یا دارایی های مبتنی بر بلاک چین باشد.
سرگرمی
در ماه دسامبر، Disney Enterprises برای ثبت اختراع برای ایجاد یک "شبیه ساز دنیای مجازی" تایید شد. همچنین در استخدام افراد باهوش NFT بوده و به دنبال کارشناسان بازاریابی در فضای Web3 هستند. و باب چاپک، مدیرعامل دیزنی، اخیرا با انتصاب مایک وایت، مدیر اجرایی برای نظارت بر ابتکارات متاورس این برند، مسئولیت خود را دوبرابر کرد.
در ژانویه، شرکت کرایه ویدئویی که اکنون منقرض شده Blockbuster ثبت نام تجاری خود را برای "نرم افزار قابل دانلود برای... (NFT)... کلیپ های تلویزیونی و میم های احراز هویت شده توسط NFT ...و کالاهای مجازی قابل دانلود» مانند آواتار و لباس. همچنین شامل «ایجاد فروشگاههای خردهفروشی آنلاین… که به کاربر اجازه میدهد تا فروشگاههای رمزنگاری کلکسیونی میزبانی شده و توکنهای غیرقابل تعویض مبتنی بر بلاک چین ایجاد کند».
اساساً، برنامه Blockbuster یک برنامه جامع است و آن را طوری تنظیم می کند که تقریباً هر چیزی را که به نام خود مربوط به رمزنگاری است، از NFT ها گرفته تا پردازش پرداخت ارزهای دیجیتال و بازی های آنلاین انجام دهد.
همه این پرونده های علامت تجاری به چه معناست؟ خوب، ارزشی ندارد که کسبوکارها مجبور نباشند علائم تجاری ثبت کنند تا به NFT و متاورس بپرند. قابل توجه است که گوچی NFT های خود را منتشر کرده و اخیراً زمینی را در The Sandbox به عنوان بخشی از GucciVault خود خریداری کرده است، اما هیچ علامت تجاری مرتبطی در ایالات متحده ثبت نکرده است.
منبع: Here's Why Brands From McDonald's to Walmart are Gobbling Up Metaverse Trademarks
۵ عددی که باید درباره متاورس بدانید بهروزرسانی ۲۹ بهمن
ٰٰبا همه نشانهها، متاورس «چیز بزرگ بعدی» در دنیای تجارت و سرمایهگذاری است. متاورس هیچ تعریف واحدی ندارد، اما به یک دنیای مجازی سه بعدی اشاره دارد که عناصر مختلفی از واقعیت افزوده، رسانه های اجتماعی، واقعیت مجازی و برنامه های بلاک چین را در خود جای داده است.
متاورس به سرعت از یک دنیای سه بعدی برای گیمرها به یک جهان آنلاین جایگزین تبدیل می شود. برخی از بزرگترین نامها در دنیای فناوری، متاورس را آینده میدانند - دنیای آنلاینی که تراکنشهای مالی واقعی در آن انجام خواهد شد.
پذیرندگان اولیه در حال خرید زمین در متاورس هستند، و این تازه آغاز فرصت های خرده فروشی است که در این فضا انتظار می رود.
300 دلار
یکی از کوچکترین اعداد متصل به متاورس، قیمت 300 دلاری هدست واقعیت مجازی فیس بوک، Oculus Quest 2 است. این هدست، همراه با هدست های برخی از رقبا، به کاربران اجازه می دهد بدون استفاده از سخت افزار یا سخت افزار اضافی، به دنیای بازی های سه بعدی مجازی دسترسی داشته باشند. کنسول های بازی
این احتمالاً تنها یک گام اولیه برای دسترسی به متاورس است، زیرا بسیاری از کارشناسان فکر میکنند در آینده به سختافزار تخصصی نیاز نخواهد بود. با این حال، در حال حاضر، پذیرندگان اولیه می توانند از طریق این کنسول بازی به متاورز دسترسی داشته باشند و در نتیجه خود را به دنیایی جایگزین نشان دهند.
2.4 میلیون دلار
اگر بر این باور هستید که «پول واقعی» هنوز در متاورز رد و بدل نمی شود، دوباره فکر کنید. در نوامبر 2021، Tokens.com، از طریق شرکت تابعه خود Metaverse Group، 116 قطعه زمین در Decentraland به قیمت 2.4 میلیون دلار خریداری کرد.
6090 فوت مربع زمین مجازی در منطقه مد دسنترالند برای برپایی نمایش مد آنلاین از برندهای مطرحی مانند لویی ویتون، باربری و گوچی استفاده خواهد شد.
10 میلیارد دلار
در سال 2021، غول رسانه های اجتماعی فیس بوک به متا پلتفرم تغییر نام داد. این نشانه واضحی است از جایی که مارک زاکربرگ احساس می کند آینده این شرکت کجاست. در واقع، به گفته زاکربرگ، «پلتفرم و رسانه بعدی حتی فراگیرتر خواهد بود، یک اینترنت تجسم یافته که در آن تجربه دارید، نه اینکه فقط به آن نگاه کنید. و ما این را متاورز می نامیم.»
یکی از بخشهای این شرکت، بخش Reality Labs، قبلاً 10 میلیارد دلار به متاورس تزریق کرده است، رقمی که احتمالاً در آینده کوچکتر خواهد بود.
800 میلیارد دلار
از آنجایی که تعریف متاوره هنوز دشوار است، پیشبینیهایی در سراسر نقشه در مورد ارزش فعلی و ارزش بالقوه آینده آن وجود دارد. برخی پیشبینیها بر اساس ارزش فعلی 47 میلیارد دلار، ارزش متاوره را تا سال 2024 به 800 میلیارد دلار میرسانند.
با این حال، دیگران احساس میکنند که بازار در حال حاضر 500 میلیارد دلار ارزش دارد، که پیشبینی 800 میلیارد دلاری را به یک مانع آسان برای رسیدن به زمان کوتاه تبدیل میکند. به همین دلیل است که قطعه زمین در متاورس در حال حاضر به قیمت 2.4 میلیون دلار فروخته می شود.
1 تریلیون دلار
تخمینها در نوامبر 2021 توسط Grayscale Research، درآمد 1 تریلیون دلاری در متاورس را پیشبینی میکنند، تخمینی که ممکن است بسیار کم باشد. این درآمد از منابع مختلفی از جمله رویدادهای دیجیتال، تبلیغات و تجارت الکترونیک به دست خواهد آمد.
زاکربرگ، مدیر عامل متا پلتفرمز، این درآمد را چنان فرصت بزرگی میبیند که میخواهد سختافزار خود را تا حد امکان ارزانتر بفروشد، تا هرچه بیشتر مشتریان بالقوه ممکن را به متاورس جذب کند.
مقدمه
آیا میتوانم در متاورس سرمایه گذاری کنم؟
آیا باید نگران متاورس باشیم؟
متاورس چیست و چرا به یکباره انقدر مطرح شده است؟ راه های ورود به بازار متاورس چیست؟ مخاطرات و احتمالات پیش رو تحت چه شرایطی بر این بازار تاثیر خواهد گذاشت؟ تعریف "ریسک سرمایه گذاری" ، فعالیت اصولی و ده ها مبحث دیگر... سوالاتی که ذهن طیف وسیعی از فعالان و علاقه مندان به حوزه سرمایه گذاری، کریپتوکارنسی و تکنولوژی را در زمان کنونی شدیدا به خود درگیر کرده است. دقیقا مانند شما! به مانند یک کتاب که تلاش میکند با مقدمهای هرچند کوتاه، پیش چشم خواننده از داستان نویسنده و کتاب بازگو کند، در این بخش میکوشم تا شما را در هر سطح از دانش سرمایه گذاری و تکنولوژی هستید از "اهمیت زمانی" این تکنولوژی و بازار تفهیم کنم.
ما در سال 2010 هستیم، شخصی به ما میگوید میتوانیم هرچند اندک (حتی 1 دلار) بیت کوین خریداری کنیم. بیش از ده سال بعد و در سال 2022 سرمایه ما چند برابر شده است؟
این یک تست هوش یا معما نیست، این دقیق ترین مثال است! سوالی که باید خودتان به آن پاسخ دهید. متاورس و زمان حال دقیقا مانند بیت کوین و سال 2010 میباشند، فناوری و ارزشی که به بازار خود میرسانند به مراتب مستثنا از هر بازار و رمز ارزی است که تا کنونی دیدهاید. چرا که این بازار شدیدا کم ریسک، پیچیده و عمیق از نظر اطلاعات و پیشرفت است. اما زمان نقش اصلی ترین فاکتور را بازی میکند و شما هیچگونه گزینه ای ندارید به جز تصمیم درست در زمان درست و زمان درست یعنی زمان حال!
سوالات متاورسی
آیا زمان مهم است؟ آیا متاورس واقعا اهمیت دارد؟
زمان 99% از اهمیت بازار متاورس است، سرمایهی چند دلاری ماه پیش یک شخص مبتدی، هم اکنون چند هزار دلار ارزش دارد و همینطور رو به رشد است، با یک مثال توضیح میدهم؛ فکر کنید ما در اوایل سال 2010 هستیم، شخصی به ما میگوید میتوانیم هرچند اندک (حتی 1 دلار) بیت کوین خریداری کنیم. بیش از ده سال بعد و در سال 2022 سرمایه ما چند برابر شده است؟ متاورس از دیدگاه ارزشی که در بازار دارد و سرعت رشد مانند سال 2010 برای مبتدیان است. البته با این تفاوت که سرعت رشد آن بی شک طولانی نخواهد بود و سرمایهگذاری در متاورس ریسک بشدت کمتری را نسبت به معاملات مرسوم ارز دیجیتال دارد.
آیا میتوانم در متاورس سرمایه گذاری کنم؟
بله، میتوانید تحلیل و سرمایه گذاری کم ریسک داشته باشید و به منابع خاصی در این زمینه دسترسی خواهید داشت.
به روز رسانی 7 دی 1400
آیا باید نگران متاورس باشیم؟
آنچه در فراجهان در انتظار ماست، مجموعهای کاملاً جدید از فناوریها، برنامههای کاربردی و، خوب، فرصتهای مالی است. مدیر عامل شرکت اپیک گیمز 28.7 میلیارد دلاری، تیم سوئینی، پیشبینی میکند: «در دهههای آینده، متاورس پتانسیل تبدیل شدن به بخشی چند تریلیون دلاری از اقتصاد جهان را دارد.
سوینی دلایل زیادی برای صعودی بودن دارد. Epic’s Fortnite از یک بازی محبوب چند نفره به شبکه اجتماعی ترجیحی یک نسل تبدیل شده است و حتی میزبان کنسرت های مجازی با حضور افراد مشهوری مانند آریانا گرانده و تراویس اسکات بوده است.
برندها نیز ادعایی در متاورز دارند. نایک Nikeland را راه اندازی کرده است، یک تجربه بازی مجازی در پلتفرم بازی Roblox، که در آن کاربران می توانند آواتارهای دیجیتال خود را در محصولات این شرکت بپوشانند. در ماه سپتامبر، دولچه و گابانا اولین مجموعه توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را توسط یک برند مد به قیمت حدود 5.7 میلیون دلار فروخت. پنج توکن که در این دراپ به چشم می خورد با نسخه فیزیکی آیتم ها همراه بود و چهار توکن دیگر فقط قطعات دیجیتالی بودند. اگرچه ظاهراً یک گام بزرگ رو به جلو برای خانه مد قدیمی است، اما ظاهراً این مجموعه فقط به تجربیات D&G محدود شده بود (هر فروش شامل دعوت نامه برای رویدادهای انحصاری این برند بود) و هنوز سودمندی خود را در متاورس ثابت نکرده است.
اگر لباسهای دیجیتال غریبه به نظر میرسند، دیدگاه مایکروسافت برای تغییر تجربیات محل کار در همین راستا را در نظر بگیرید. در سال آینده، این شرکت قصد دارد ویژگی جدیدی به نام Mesh for Microsoft Teams را ارائه کند که برای ایجاد جلسات و همکاری های آنلاین با استفاده از آواتارها طراحی شده است.
اما در میان تمام تلاشهای شرکتها به متاورس، بیشک پر سر و صداترین آنها مربوط به فیسبوک است که در ماه اکتبر نام خود را به Meta تغییر داد تا جاهطلبی شرکت را فراتر از رسانههای اجتماعی منعکس کند. این تغییر نام تجاری در بحبوحه بحثهای متعدد پیرامون این شرکت انجام شد، اما با این وجود نشان داد که تمرکز بر واقعیت افزوده و مجازی، استراتژی فیسبوک را در آینده مشخص خواهد کرد. این شرکت فناوری اعلام کرد که حداقل 10 میلیارد دلار در سال آینده برای توسعه زیرساخت های متاورس هزینه خواهد کرد.
این شامل تجهیزاتی است که بین دنیای واقعی و مجازی پل میزند، مانند هدستهای VR که به عنوان مثال، آواتار مجازی شما را قادر میسازد تا تماس چشمی را حفظ کرده و حالات چهره شما را منعکس کند. اپل، سازنده پرطرفدارترین دستگاههای متصل به اینترنت در جهان، ظاهراً یک دستگاه واقعیت مجازی را در سال آینده عرضه خواهد کرد که ممکن است تا 3000 دلار قیمت داشته باشد. اگر در مورد ایده یک ابزار گران قیمت دیگر خیلی هیجان زده نیستید، نترسید: برخی از پلتفرم های متاورس در حال حاضر از طریق تلفن های هوشمند، رایانه های شخصی و کنسول های بازی مانند Xbox با برنامه های کاربردی مرتبط و کیف پول های دیجیتال قابل دسترسی هستند.
اما اگر بزرگترین شرکتهای جهان میلیاردها دلار برای ساخت فناوریها و تجربیاتی که به ما نوید یک روش کاملاً جدید تعامل و موج جدیدی از نوآوری را میدهند، سرازیر میشوند، توجه کنید.
به روز رسانی 9 دی 1400
همه با متاورس! واقعیت مجازی به فناوری بزرگ اشاره میکند.
بزرگترین شرکتهای فناوری به بازیسازان و استارتآپها میپیوندند تا دنیای دیجیتالی همهجانبهای را دنبال کنند که برخی سالها روی آن کار کردهاند.
متاورس، یکی از پر سر و صداترین اصطلاحات صنعت فناوری، می تواند چیزهای زیادی باشد. این می تواند یک دنیای مجازی باشد که در آن تخیل تنها محدودیت است. یا می تواند مکانی کمتر خارق العاده برای برگزاری جلسات کاری بدون ترک خانه باشد.
برای غولهای فناوری که پشت این ایده بزرگ هستند، متاورس میتواند چیزی ملموستر باشد: راه عالی بعدی برای به دست آوردن انبوه پول.
پس از 15 سال رونق رایانش سیار که بزرگترین شرکت های فناوری را به غول هایی با ارزش تریلیون ها دلار تبدیل کرده است، کارگزاران قدرتمند این صنعت بر این باورند که کنترل درهای فرا و واقعیت مجازی می تواند محور یک تجارت جدید باشد. گوشی های هوشمند و برنامه ها یا رایانه های شخصی و مرورگرهای وب در دهه 1990.
پانزده سال زمان زیادی است تا صنعت منتظر ظهور یک روند فناوری جدید باشد. ایدههایی که خیلیها امیدوار بودند تا کنون به صحنه اصلی تبدیل شوند، مانند هوش مصنوعی پیشرفته و محاسبات کوانتومی، بیش از آنچه برخی پیشبینی میکردند طول میکشد. و فناوری پشت ارزهای دیجیتال و ایدههای جدیدتر مانند محاسبات غیرمتمرکز امیدوارکننده به نظر میرسد – اما جذابیت جریان اصلی آن هنوز نامشخص است.
بنابراین، شرکتهای فناوری صف میکشند تا دستگاههایی را بفروشند که به مصرفکنندگان اجازه ورود به این دنیای مجازی و کنترل تجربیات آنها را پس از ورود به آن میدهند. ناگهان، ساختن چیزهای جدید برای متاورس، جذابیت تازه ای را ارائه می دهد که هر چند وقت یکبار در هر صنعتی به وجود می آید.
مارک زاکربرگ آنقدر در مورد متاورس هیجانزده است که اخیراً تصمیم گرفت نام شرکت خود را از فیس بوک به متا تغییر دهد. گوگل سال هاست که روی فناوری مرتبط با متاورس کار می کند. اپل که مسلما بزرگترین برنده رونق موبایل است، دستگاه های خود را در دست ساخت دارد. مایکروسافت با ارائه یک هدست به کسب و کارها و سازمان های دولتی، یک چرخش شرکتی را در متاورس انجام می دهد.
متیو بال، سرمایهدار و مقالهنویسی که بهطور گسترده درباره این مفهوم و هیاهویی که پیرامون آن به وجود آمده است، میگوید: «اکنون اکثر شرکتها میبینند که متاورس نزدیک است. «روایت کمی جلوتر از واقعیت این فناوریها است، اما این پاسخی است به فرصت عظیم».
یک شرکت تحقیقاتی تخمین میزند که بازار فناوریهای متاورس - از جمله بازیها، هدستهای واقعیت مجازی، و سایر ابزارهای نوظهور و خدمات آنلاین - در سال 2020 به بیش از 49 میلیارد دلار رسید و هر سال بیش از 40 درصد رشد خواهد کرد.
الکس کیپمن، که بیش از یک دهه را صرف مراقبت از این نوع فناوری در مایکروسافت کرده است، گفت: "این تکامل اینترنت است." "اگر شرکتی مانند مایکروسافت هستید، می خواهید در آن شرکت کنید."
تمرکز توجه بر متاورژن همچنین به شرکتهایی مانند فیسبوک اجازه میدهد تا بر چیزی غیر از مشکلات خود در زمینه تعدیل محتوا، اطلاعات نادرست و قانونگذارانی که آنها را به اقدامات انحصاری متهم میکنند تمرکز کنند. اما همچنین می تواند به بررسی جدید مسائل قدیمی مانند حریم خصوصی و مدیریت اینکه چه کسی با چه کسی در دنیای مجازی چه کاری انجام می دهد، منجر شود.
متاورس ایده جدیدی نیست. نیل استفنسون، نویسنده داستان های علمی تخیلی، این اصطلاح را در سال 1992 ابداع کرد و این مفهوم در میان شرکت های بازی های ویدیویی رایج است. برای دههها، بازیهای آنلاین چندنفره بهعنوان دنیای دیجیتالی عمل کردهاند که در آن افراد میتوانند ملاقات کنند، چت کنند و تجارت کنند. برخی، مانند Second Life، یک مد آنلاین بیش از یک دهه پیش، به عنوان فضاهای صرفاً اجتماعی طراحی شدند.
در سال 2014، فیسبوک در معاملهای به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار، Oculus را خریداری کرد، یک استارتآپ که هدستهای واقعیت مجازی میساخت - عینکهایی که مغز شما را فریب میدهند تا فکر کند در یک منظره دیجیتال هستید. آقای زاکربرگ شروع به توصیف واقعیت مجازی بهعنوان پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی کرد، هرچند پیشبینی دقیق زمان وقوع آن دشوار بود.
زاکربرگ میگوید که متاورس به گونهای که بازیها این کار را نمیکنند، زندگی روزمره را فرا میگیرد و راههای جدیدی برای خرید کالاها و خدمات، برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و همکاری با همکاران ارائه میدهد. اما در حال حاضر، هدست های متا بزرگ و دست و پا گیر هستند. گاهی اوقات مردم را بیمار می کنند. آنها به طور کامل چشم ها را می پوشانند و افراد را از دنیای اطراف خود جدا می کنند.
یکی از آشنایان به این پروژه گفت: اپل، شرکتی که به ساخت دستگاههای بسیار محبوب و مناسب برای مصرفکننده معروف است، در میان شرکتهایی است که برای بهبود این هدستها تلاش میکنند. اما محدودیت های فیزیکی وجود دارد که مانع از این فناوری می شود.
به گفته این فرد، نمونه اولیه اپل، که شبیه یک جفت عینک اسکی است، به یک دستگاه سخت افزاری جداگانه نیاز دارد که به هدست متصل می شود و باید در جای دیگری از بدنه استفاده شود. اپل از اظهار نظر خودداری کرد.
در نهایت، بسیاری از کارشناسان استدلال میکنند که دیدگاه آقای زاکربرگ تنها از طریق عینکهای سبک وزنی محقق میشود که میتوانند تصاویر دیجیتالی را بر روی آنچه در دنیای واقعی میبینید لایهبندی کنند – که اغلب به آن «واقعیت افزوده» میگویند.
وقتی مردم در خیابان راه میروند، میتوانند آخرین امتیازهای ورزشی را از یک نمایشگر دیجیتالی که به نظر میرسد در مقابلشان شناور است، بررسی کنند. آنها میتوانند با افرادی که دقیقاً در کنارشان هستند، و دیگرانی که نیستند، برای ملاقات بنشینند.
گوگل از جمله کسانی است که این نوع عینک را تولید می کند. سالها پس از معرفی Google Glass - عینکهای هوشمندی که با واکنشهای شدید به خاطر حال و هوای عجیب و غریب و رویکرد معمولی خود در حفظ حریم خصوصی شخصی مواجه شدند، این شرکت در حال پرورش یک پروژه جدید است.
سال گذشته، گوگل استارتآپی به نام North را خریداری کرد که بسیاری از پتنتهای پروژه عینکهای هوشمند را که از غول تراشههای کامپیوتری اینتل سرچشمه میگرفت، خریداری کرده بود. این عینک میتوانست تصاویر دیجیتالی را مستقیماً به چشم افرادی که از آن استفاده میکردند بتاباند، و اگرچه سنگینتر از عینکهای معمولی بود، اما طبق آزمایشکنندگان اولیه، راحتتر بود. گوگل از اظهار نظر خودداری کرد.
اما جذابیت جریان اصلی آنچه شرکت های فناوری توصیف می کنند هنوز یک سوال باز است. نیکیل بالرام، که به نظارت بر توسعه سختافزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کمک کرد، گفت: واقعیت مجازی که به طور کامل چشمها را میپوشاند «چیزی است که شما برای کارهای خاصی از آن استفاده خواهید کرد – و تجربه ممکن است شگفتانگیز باشد – اما برای عموم مردم نیست». تا نوامبر سال گذشته در گوگل.
پروژه واقعیت افزوده اینتل یک نمونه اولیه به نام Vaunt را تولید کرد که با مصرف کنندگان آزمایش شد. رهبر این پروژه، جری باتیستا، در مصاحبهای اخیر گفت که این عینکها نه تنها به عنوان یک فناوری شخصی که مردم میخواهند از آن استفاده کنند، بلکه بهعنوان نوع جدیدی از پلتفرم محاسباتی که میتواند منابع درآمد جدیدی را فراهم کند، وعدههای بسیار خوبی را نشان میدهد.
او گفت: «ما سختافزار را میدادیم اما از دادهها پول در میآوردیم. به ازای هر دلار سختافزار، ما سه دلار از فروش نرمافزار و دادهها درآمد داشتیم.»
به همین دلیل است که شرکت هایی مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و متا در حال بررسی فناوری های مشابه هستند. برای برخی، آنها ممکن است راهی برای فروش نرم افزار و خدمات باشند. دکتر باوتیستا گفت که برای دیگران، آنها ممکن است راهی برای فروش تبلیغات باشند.
اما کارشناسان می گویند تکمیل این فناوری ممکن است یک دهه طول بکشد - اگر نه بیشتر. برخی از عینکهای واقعیت افزوده به اندازه عینکهای معمولی کوچک و سبک هستند، اما هنوز قدرت محاسباتی لازم برای تولید تصاویر متقاعدکننده اما محجوب مورد نیاز روزمره را ندارند.
دکتر بالرام که پس از ترک گوگل در حال توسعه عینک های واقعیت افزوده در شرکتی به نام EyeWay Vision است، می گوید: «گاهی اوقات به نظر می رسد که «10 سال» رمزی برای «نمی دانم» است.
در سال 2018، اینتل پروژه Vaunt را تعطیل کرد، قبل از اینکه بسیاری از پتنت های خود را به North، استارت آپ خریداری شده توسط گوگل، بفروشد. در نهایت، دکتر Bautista گفت، شرکت احساس می کند که پاسخ دادن به بسیاری از سوالات پیرامون این فناوری بسیار دشوار است.
او گفت که به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی در اروپا و سایر نقاط جهان، این پروژه ممکن است بیش از آنکه کمک کند، به نتیجه نهایی آسیب برساند. او گفت که این شرکت تخمین زده است که 3 درصد از درآمد سالانه آن ممکن است در معرض خطر باشد.
اکنون، بسیاری از قدرتمندترین شرکتهای فناوری جهان با همین سؤالات روبرو هستند.
دکتر باوتیستا گفت: "ما می توانیم چیزهای شگفت انگیزی بسازیم." "سخت افزار قسمت سخت نیست. مدل های کسب و کار بخش سختی نیستند. یافتن راه هایی برای استفاده از این دستگاه ها کار سختی نیست. بخش سخت این است: اگر داده ها به بیرون درز کنند چه اتفاقی می افتد؟